Sei troppo gracile per soffiare

You are too delicate to blow

“The story of someone who captured the wind and held its scent”

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When a vision turns into a beautiful story, where a breath takes shape, the heat starts to smell, the glass can speak. An extract from a chapter of “Il cuore appeso”, Monica Bianchetti‘s latest novel:
We are on the one side of a building made of red bricks, it must be the glass factory because some smoke is coming out of the chimney and we can see an orange glare from the wide open door. It is so close to the water that I can hear it swashing against its foundation. I feel enchanted: it might be because of the light smell of hot sand and rocks, or because of the glass-master’s quick and soft hands, I am not sure, however, the “square”, the space where the glass-masters are working around the mouth of the furnaces, is so fascinating to me. They are moving like actors, following the rhythm of imaginary music, without touching each other, everyone knows in advance what the other will do. The furnace is shining with vigorous fire, and my cheeks burning hot. I am being seduced by the incandescent balls spinning from the canes. I feel the glassmaker’s blow, as if he was playing a secret melody, breathing glass, first to the right, then to the left; from his breath a unique, brilliant piece was born, with its delicacy, proportions, and creativity, leaving me breathless. Nothing is left to chance. I am seized with a craving for blowing in that cane as if I could create something with my breath myself, something to be kept forever in eternity, to be handed down. A kind of a child. They do not let me do it. They say I am too delicate, I need good lungs to blow the glass or the boiling breath will bounce in me. But I know it is not true. Your blowing must be quick and expert, strength doesn’t matter; I would be able to do it, but women have never been in the history of glass-making. I am not even allowed to have a crystal child. Upstairs, the artwork is displayed on transparent shelves, which are also made out of crystal. Sebastian is talking about business and I am hanging around, surrounded by colorful animals, incorporeal vases, admiring gleaming chandeliers, which are so bright they seem to be suspended in space. This fragile and transparent world is precariously delightful, relaxing, static, like the sea in a downhill bay: restrained. I am moving carefully, just touching, caressing the crystals with my gaze, not indulging with my hands. How beautiful it would be to live in a glass world. Everyone would be careful not to destroy it.

Glass Saxophone Murano Glass Venice

We would like to remind you that Monica Bianchetti’s book can be bought at Cafoscarina bookstore in Venice or online on Amazon, IBS and Mondadori Store. We also kindly invite you to read her Author Postcard to Venice.

©italytiamo.com

 

it flag Versione Italiana 

Sei troppo gracile per soffiare.

“Una storia di chi ha saputo fermare il vento e racchiudere il suo profumo”

Quando la visione si trasforma in scrittura. Una bellissima storia dove un soffio prende forma, il calore prende odore, il vetro prende voce. Tratta da un capitolo di “Il cuore appeso” di Monica Bianchetti:

“Siamo sul lato di un edificio di mattoni rossi, dev’essere la vetreria perché del fumo esce dal camino e s’intravvede un bagliore arancione dalla porta spalancata. É così vicina all’acqua che ne odo lo sciabordio contro le fondamenta. Non so se sia questo leggero odore di sabbia calda e sassi, o le mani veloci e morbide del maestro vetraio, ma sono rapita. La “piazza”, lo spazio dove i vetrai lavorano, circondati dalle bocche dei forni, m’incanta. Si muovono come attori, al ritmo di una musica immaginaria, senza toccarsi, ognuno sa in anticipo cosa farà l’altro. La fornace brilla di fuoco vigoroso, mi arroventa le guance. Le palle incandescenti che spuntano dalle canne girate e rigirate sul fuoco mi seducono. Sento il soffio del vetraio, come se suonasse una melodia segreta, respiri di vetro, prima a destra, poi a sinistra e da questo fiato nasce un pezzo unico, lucente, ove la delicatezza, la proporzione, la creatività lasciano a bocca aperta. Nulla è lasciato al caso. Mi prende una voglia incontenibile di soffiare anch’io dentro quella canna, quasi a voler creare un qualcosa con il mio alito, qualcosa da custodire nell’eternità, da tramandare. Una specie di figlio. Non me lo lasciano fare. Dicono che sono troppo gracile, ci vogliono buoni polmoni per soffiare il vetro altrimenti l’alito bollente ti rimbalza dentro. Ma so che non è vero. Il soffio dev’essere rapido, esperto, non c’entra la forza, potrei farlo, ma alle donne non è mai stato accordato nella storia dei vetrai. Non mi è concesso nemmeno un figlio di cristallo. Al piano superiore le opere d’arte sono esposte su ripiani trasparenti, anch’essi di cristallo. Sebastiano parla d’affari e io gironzolo circondata da animali colorati, vasi incorporei, ammirando lampadari scintillanti, così rilucenti da sembrare sospesi nello spazio. Questo mondo fragile e trasparente è precariamente piacevole, rilassante, statico, come il mare in una baia sottovento: frenato. Mi muovo con cautela, sfiorando appena, accarezzando i cristalli con lo sguardo non osando con le mani. Che bello sarebbe vivere in un mondo di vetro. Tutti sarebbero attenti a non distruggerlo.”

Glass Saxophone Murano Glass Venice

Vi ricordiamo che il libro di Monica Bianchetti si può trovare presso la libreria Cafoscarina di Venezia oppure online su Amazon, IBS e Mondadori Store. E vi invitiamo a leggere anche la sua Cartolina D’Autore per Venezia.

©italytiamo.com

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