Proteggiti da un’esplosione pestilenziale

ALERT: plague explosion 😉

Why have we posted a welder wearing a safety mask today? Is it connected to Venice? Yes, but why?

A) It’s carnival time in Venice;

B) People who “play with fire” in Venice must wear those masks to protect themselves from accidental face-burns;

C) Work in progress.

The correct answer is D: Sunday July 16th Venice will celebrate “Redentore”, an event held the third Sunday of July every year with a breathtaking firework show playing a key-role in the celebrations. The tradition started to give thanks for the end of the terrible plague of 1576 with the Doge promising to build a magnificent church if the plague ended. Together with the church known as Redentore, one of the most important examples of Palladian religious architecture, a temporary bridge of barges was built so that the Doge could walk in procession to the church. A bridge of barges is built for pilgrimage still nowadays, and the celebrations, starting on Saturday morning with Venetians decorating their boats or rooftop terraces, don’t end until morning. Saint Mark’s basin fills up with boats, colors, sounds, smells and cheerful people eating and drinking to see a one-of-a-kind firework show.

Rename

And what about the mask?

During the pestilence, this bird-like beak mask, which was filled with good smelling substances, was worn by plague doctors to protect them from the spreading of the disease. (You can read more about it here it’s the website of Ca’ Macana, one of the oldest and finest mask making shops in Venice, also famous for having made masks for Stanley Kubrick’s Eyes Wide Shut movie).

Plague Doctor1

Enjoy Redentore today and if you want to be out-of-the-ordinary, wear the plague doctor’s typical Carnival mask to admire the fireworks! 😉

©italytiamo.com

Italian Version it flag

Man at work as welder in heavy industry

Proteggiti da un’esplosione pestilenziale 😛

Perchè abbiamo postato una foto con un saldatore che indossa una maschera di protezione, oggi? Cosa c’entra con Venezia?

A) E’ di nuovo Carnevale?

B) E’ una maschera tipica Veneziana che va indossata da chi “gioca con il fuoco”?

C) Ci sono lavori in corso?

La risposta esatta è D: oggi, 15 Luglio ci sarà la festa del “Redentore”, un evento che si tiene a Venezia la terza domenica di Luglio ogni anno e che prevede uno spettacolo pirotecnico particolarmente caro ai veneziani. Ciò che forse non tutti sanno è che la tradizione iniziò per segnare la fine della terribile pestilenza del 1576 quando il Doge Alvise I Mocenigo promise di costruire un’imponente chiesa votiva non appena la peste fosse finita. Dopo che la Chiesa del Redentore, uno degli esempi più importanti dell’architettura religiosa di Palladio, fu eretta, venne costruito anche un ponte votivo di barche per permettere al Doge e ai fedeli di recarsi in processione alla chiesa. Questo ponte temporaneo viene tutt’ora costruito in occasione della Festa del Redentore e i festeggiamenti, che iniziano il Sabato mattina, quando i veneziani iniziano a decorare le loro barche e le loro altane, non terminano fino al giorno dopo. Il Bacino di San Marco si riempie di barche, colori, suoni, odori e gente in festa, che mangia e che beve per poi godersi uno spettacolo pirotecnico davvero unico. 

Rename

Ok, e la maschera?

Plague Doctor1

Durante la pestilenza, i medici per proteggersi, indossavano la maschera con questa specie di becco, che veniva riempito con sostanze profumate per ridurre l’odore e il diffondersi della stessa. (Se vuoi saperne di più, dai un occhio qui, è il sito web di Ca’ Macana, uno dei più antichi laboratori di maschere a Venezia, famoso anche per aver realizzato le maschere per il film di Stanley Kubrick, Eyes Wide Shut).

Buona festa del Redentore! Se vuoi farti riconoscere, indossa la maschera del medico della peste per goderti al meglio i fuochi artificiali! 😉

©italytiamo.com

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close